דין דיאגנוסטיקה - חטיבת הסוכרת - סוכרת ותזונה

שירות לקוחות
04-6175390

אתר לצוותים הרפואיים
www.accu-chek.com/hcp

סוכרת ותזונה

נכתב ע"י: עופר סגלי | חמישי, 25 ספטמבר 2014
עודכן לאחרונה: ראשון, 28 ספטמבר 2014

גופם של חולי הסוכרת אינו מסוגל לייצר את ההורמון אינסולין אשר משפיע על העברת הגלוקוז אל שרירי הגוף והאיברים הפנימיים, כתוצאה מכך האיברים נפגעים. כמו כן, ישנה עלייה ברמות הגלוקוז בדם ועל כן, המחלה דורשת מהחולה לשמור על תזונה נכונה. תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא מומלצים עבור כל האוכלוסייה, אך כאשר מדובר על חולי סוכרת, התזונה הינה קריטית עוד יותר. סוכרת ותזונה מחייבים את החולה להקפיד על תזונה נכונה אשר מכילה את כל אבות המזון. כמו כן, יש ולהתאים את האכילה לנתוניו האישיים של החולה – מינו, גילו, משקלו, ביצוע הפעילות הגופנית ואורח חייו. בכדי לשמור על מצב תקין ככל אשר ניתן, מומלץ לפנות אל תזונאית אשר מתמחה בתחום סוכרת ותזונה.

הקפדה על אכילה נכונה - תזונה לסוכרתיים

תזונה לסוכרתיים תתמקד בהנחיות הבאות :

1. איכלו כ- 6-4 ארוחות קטנות, כך שכל 3- 4 שעות תהיה ארוחה. אל תוותרו על ארוחת הבוקר והימנעו מאכילת ארוחה גדולה בצהריים. בצורה זו לא תעמיסו על הגוף ותענו על צרכיו.
2. צמצמו את צריכת המזון התעשייתי כגון - ג'אנק פוד, מזונות אשר מכילים כמות רבה של סוכר, מוצרי חלב עם אחוז שומן גבוה ועוד.
3. אכלו מזונות אשר מספקים פחמימות מורכבות כגון – לחם מחיאה מלאה, אורז מלא, בטטה וכו' במקום לחם לבן, תפוחי אדמה ועוד אשר מהווים פחמימות פשוטות. הפחמימות הפשוטות נספגות בדם במהירות, גורמות להפרשה גבוהה ומהירה של אינסולין ולצניחת רמת הסוכר לאחר מכן. צריכת הפחמימות המורכבות אומנם מעלה את רמות הסוכר בדם, אך הפחמימות המורכבות מתפרקות לאט (במשך שעות), כך שרמות הסוכר בדם והאינסולין המופרש מתאזנים. כמו כן, מספקות הפחמימות המורכבות מינרלים, סיבים תזונתיים וויטמינים מסיסים המים. בכדי לסייע לחולי הסוכרת לצרוך כמות אינסולין מדויקת, פותחה שיטת ספירת הפחמימות. בצורה זו, יודעים חולי הסוכרת כמה אינסולין יש להזריק בהתאם לארוחה.
4. הפחיתו את כמויות השומן והשומן הרווי – השומן הרווי נמצא במזונות מהחי, לדוגמא: גבינה צהובה, שמנה, חמאה, נקניקיות, קבב, המבורגר, אווז, כבש, איברים פנימיים, רטבים שמנים, גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים ועוד. השומנים הללו מעלים את רמת הכולסטרול הרע - LDL (יש גם כולסטרול טוב). במקום המזונות אשר מכילים הרבה שומן, אכלו הודו, בקר רזה, דגים ועוף ללא העור, גבינות רזות (3% שומן) והעדיפו לבשל את המזון באמצעות אידוי, גריל וכו' במקום טיגון. כמו כן, הפחיתו באכילת מזונות אשר מכילים שומן טרנס, כמו למשל: מרגרינה, מוצרי בצק קפואים, מזון מטוגן ועוד. אם אתם מעוניינים לצרוך שומן, העדיפו שומן בלתי רווי. שומן זה נמצא בזיתים, טחינה, בוטנים, אומגה 6 אשר נמצאת בסויה, תירס, סומסום ועוד.
5. אומגה 3 - אומגה 3 משפיעה באופן חיובי על רמות הטריגליצרידים, לכן כדאי לצרוך אותה. אומגה 3 קיימת באגוזי מלך, שמן דגים ועוד.
6.שמירה על משקל מאוזן – במידה וישנו עודף משקל, תסייע הפחתת המשקל עד מאוד. הפחתת המשקל תשפר את הרגישות לאינסולין ותאזן רמות סוכר בדם.
7. צריכת מגנזיום – המגנזיום מפחית את הסיכויים לפתח סוכרת והוא מסייע לגוף להפיק אנרגיה מהשריר. חולי סוכרת זקוקים לכמות רבה יותר של מגנזיום מאשר אדם בריא.
8. צריכת מלח בכמות קטנה - צריכת מלח בכמות גדולה מעלה את לחץ הדם.
9. צריכת סיבים תזונתיים, ירקות ופירות – סיבים תזונתיים עשויים להפחית את לחץ הדם, ירקות ניתן לאכול כמה שרוצים אך את כמות הפירות יש להגביל - מומלץ שלא לאכול יותר מ- 2 פירות ליום ולהימנע מפירות אשר מכילים הרבה סוכר.
.10 שתיית מים מרובה – כ- 10-8 כוסות ביום.

שמירה על תזונה נכונה והפיכתה לחלק בלתי נפרד מהשגרה, תשפר את מצבכם הבריאותי בצורה ניכרת – זכרו, ההתחלה אולי קשה אך בהמשך יהפוך ההרגל לברכה.

שתף את הכתבה!
הכתבה עזרה לך? השפיע עליך? דרג אותה!
(2 הצבעות)
8542 צפיות

הכתבות המעניינות ביותר

השתתף בדיון!

רוצה להישאר מעודכן? לקבל למייל את הכתבות הכי מעניינות? הירשם עכשיו לרשימת התפוצה שלנו! Invalid Input Invalid Input Invalid Input